1394/4/4
تعداد نظرات:0
11:27
شماره مطلب:13944424049
-A A +A
وبلاگ دین پژوهان

روزه معجزه شریعت در سلامتی جسم

روزه یکی از عبادت‌هایی است که علاوه بر آن‌که در پرورش روح و سازندگی انسان نقش بی‌بدیلی دارد، بلکه در سلامت جسم و پیش‌گیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها نیز تأثیر بسزایی دارد

به گزارش قلم سپید ،وبلاگ دین پژوهان نوشت:

روزه یکی از عبادت‌هایی است که علاوه بر آن‌که در پرورش روح و سازندگی انسان نقش بی‌بدیلی دارد، بلکه در سلامت جسم و پیش‌گیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها نیز تأثیر بسزایی دارد، چنان که پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌واله) در این زمینه مى‌‏فرمایند: « روزه بگیرید تا بدن سالمی داشته باشید».[1]

قرآن کریم دربیان وجوب روزه می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَیْكُمُ الصِّیَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَىالَّذِینَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ[بقره/183] اى كسانى كه ایمان آورده‌‏اید روزه بر شما واجب شده است همان گونه كه بر كسانى كه پیش از شما [بودند] واجب شده بود؛ باشد كه پرهیزگارى كنید» و در ادامه می‌فرماید:« وَأَن تَصُومُواْ خَیْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ: روزه برای شما بهتر است اگر بدانید».

روایات بسیاری در تأثیر «روزه» بر روی سلامت جسم و روح وارد شده است و دانشمندان و اطبای بسیاری به این حقیقت اذعان کرده‌اند و در طب قدیم و جدید نیز اثر معجزه‌آسای آن در سلامت جسم و درمان بیماری‌ها به اثبات رسیده است. چرا که کانون بسیارى از بیمارى‏‌ها، معده است که زیاده روى در خوردن غذاهاى مختلف و تغذیه نادرست در فساد معده اثر بسزایی دارد، چنان که پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌واله) می‌فرمایند:«معده خانه تمام دردهاست و امساك(خودداری کردن) بالاترین داروها».[2] و روایت دیگری از امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) وارد شده است که مى‏‌فرماید: «سه چیز بلغم را از بین مى‏‌برد و حافظه را زیاد مى‌‏كند: مسواك كردن، روزه گرفتن و قرائت قرآن».[3]

 

 

«الكسى سوفورین» دانشمند روسى در كتاب خود مى‌‏نویسد: «درمان از طریق روزه فائده ویژه‏‌اى براى درمان كم‌خونى، ضعف روده‌‏ها، التهاب بسیط و مزمن، دمل‌هاى خارجى و داخلى، سل، اسكلیروز، روماتیسم، نقرس، استسقاء، نوارستنى، عرق النساء، خراز (ریختگى پوست)، بیماری‌هاى چشم، مرض قند، بیماری‌هاى جلدى، بیماری‌هاى كلیه، كبد و بیماری‌هاى دیگر دارد. معالجه از طریق امساك اختصاص به بیماری‌هاى فوق ندارد، بلكه بیماری‌هایی كه مربوط به اصول جسم انسان است و با سلول‌هاى جسم آمیخته شده همانند: سرطان سفلیس، سل و طاعون را نیز شفا مى‌‏بخشد»![4]

غذایی که انسان مصرف می‌کند، درصدی از آن صرف سوخت و ساز بدن می‌گردد و مواد اضافى جذب نشده به صورت چربی‌هاى مزاحم در نقاط مختلف بدن، یا چربى و قند اضافى در خون باقى مى‏‌ماند، این مواد اضافى در لابلاى عضلات بدن در واقع لجن‌زارهاى متعفنى براى پرورش انواع میكرب‏‌ها و بیمارى‏‌هاى عفونى است، و در این حال بهترین راه براى مبارزه با این بیماری‌ها نابود كردن این لجن‌زارها از طریق امساك و روزه است! در واقع روزه زباله‏‌ها و مواد اضافى و جذب نشده بدن را مى‏‌سوزاند، و بدن را «خانه تكانى» مى‌‏كند.

دكتر الكسیس كارل(222 انسان وجود ناشناخته) در باره تأثیر روزه می‌گوید: «با روزه داری قند خون در كبد می‌ریزد و چربی‌هایی كه در زیر پوست ذخیره شده‌اند و پروتئین‌های عضلات و غدد و سلول‌های كبدی آزاد می‌شوند و مصرف می‌رسند، و چون با سخن «ژان فروموزان» كه گفت بعضی عناصر ذخیره‌ای بدن برای سی روز كافیست در كنار یكدیگر قرار داده شود، نتیجه می‌گیریم كه در ظرف مدت یك ماه روزه‌داری آدمی دارنده یك بدن تازه تعمیر شده و آزاد گردیده از قید و بند سموم و كهنه‌هاست. به علاوه نباید اثر فاصله هلال تا محاق و ماه را كه قریب 30 روز می‌شود را فراموش نمود؛ یعنی گردش آسمان‌ها نیز مدت روزه داری را سی روز اعلام داشته و می‌دارند».[5]

تحقیقات تجربی و پزشکی محققان نیز نشان داده است که روزه نه‌ تنها از بیماری‌های قلبی و عروقی پیش‌گیری می‌كند؛ بلکه شاخص‌های قند خون، كلسترول، فشار خون و وزن در اثر روزه‌داری وضعیت مطلوب و رضایت بخشی پیدا می‌کند. لذا روزه گرفتن برای بیماران دیابتی نیز اثرات مفیدی از لحاظ كنترل بیماری دارد.[6]

بنابراین روزه و روزه‌داری نه‌ تنها جلا دهنده روح آدمى است و انسان را از رذایل اخلاقی و آلودگی‌های روحی دور می‌سازد؛ بلکه جسم انسان را نیز طراوت و جان تازه مى‌‏بخشد و تأثیر شگرفی در پیش‌گیری و درمان بیماری‌ها دارد. این نکته را نیز فراموش کنیم که این مسأله یکی از معجزات دین و دستورات و احکام الهی است که خداوند دین و شریعت را برای سعادت بشریت و خوش‌بختی انسان‌ها قرار داده است، و هر کس بدان ملتزم و جامعه عمل پوشانید، خود سود و نفع آن را برده است و هر کس از آن فرار نمود، در واقع از  سعادت و خوش‌بختی و سود خود فرار کرده است.

 

___________________________________________
پی‌نوشت
[1]. بحار الانوار ج 93، ص 255.
[2]. همان، جلد 14، ص345؛  تفسیر نمونه، ج 1، ص 628.
[3]. وسائل الشیعه، ج 10، باب استحباب صوم كل یوم عدا الایام المحرمة، ص 400، ح 13686،
[4]. روزه روش نوین براى درمان بیماری‌ها، ص 65 چاپ اول.
[5].اولین دانشگاه، آخرین پیامبر، ج3، ص31.
[6]. خلاصه مقالات همایش تحقیقات علوم پزشكی در اسلام، كرمان، 3 الی 5 آبان 1379.

وبلاگ خود را به ما معرفی کنید.

انتهای پیام /م

 

افزودن نظر جدید

انتشار دیدگاه به معنای تایید آن نیست . نظرات توهین آمیز منتشر نمی شود .
Image CAPTCHA
لطفا کاراکترهای تصویر را در کادر بالا وارد نمایید.